Anunt important privind fiscalizarea caselor de marcat


Potrivit actului normativ publicat in Monitorul Oficial, noile schimbari legislative care reglementeaza activitatea operatorilor economici se refera la controlul online al caselor de marcat. Pentru a stopa fenomenul evaziunii fiscale, ANAF impune inlocuirea caselor de marcat actuale, cu role jurnal pe suport de hartie, cu aparate de marcat cu jurnal electronic.

Toate persoanele juridice care comercializeaza bunuri si servicii in Romania vor putea achizitiona si folosi legal doar aparate de marcat electronice fiscale (AMEF) avizate si omologate conform cu noile reglementari legale. Noile aparate fiscale intra astfel in procedura de omologare in ianuarie 2018.

Normele Metodologice de aplicare OUG 28/1999  au fost publicate in Monitorul Oficial, dupa ce subiectul Casele de marcat electronice au facut parte pentru prima data din pachetul de legi privind combaterea evaziunii fiscale inca din 4 decembrie 2014. Reprezentantii ADAMEF spun ca legislatia invechita a Romaniei a amplificat problemele existente in procesul introducerii caselor de marcat electronice, Romania numarandu-se printre ultimele tari care inca foloseste casa de marcat traditionala. In tari precum Ungaria, Bulgaria sau Ucraina se folosesc casele de marcat cu jurnal electronic de cel putin 10 ani, sustin acestia.

Calendarul inlocuirii caselor de marcat

Utilizarea noilor case de marcat echipate cu jurnal electronic, in detrimentul aparatelor dotate cu role de hartie, va fi obligatorie: 
- De la 1 iunie 2018 pentru firmele mari si mijlocii
- De la 1 august 2018 pentru firmele mici
Aceasta decizie este obligatorie, iar nerespectarea sa va atrage consecinte aspre pentru comercianti.

Ce este diferit la noile echipamente?

Spre deosebire de aparatele folosite pana acum de majoritatea operatorilor economici, casele de marcat cu jurnal electronic nu mai folosesc role de hartie aditionale, astfel eliminandu-se tiparirea dublurii bonurilor pe hartie.
 
Asemenea caselor de matcat clasice, modelele cu jurnal electronic efectueaza toate operatiunile comerciale, insa tehnologia avansata va permite inregistrarea tuturor datelor tranzactiilor prin intermediul unui modem de comunicatie care realizeaza conexiunea aparatului cu sistemul informatic ANAF. In acest mod, datele sunt inregistrate in timp real, chiar si atunci cand casa de marcat nu este conectata la Internet, caz in care transmiterea se realizeaza ulterior - la momentul restabilirii conexiunii. Conectarea lor la internecase de marcat cu jurnal electronic avizate si omologatet se va face fie prin intermediul unui dispozitiv GSM incorporat in casa de marcat, fie prin linia de internet existenta.

Atunci cand casele de marcat nu functio­neaza comerciantul va avea obligatia de a oferi chitanta, iar in termen de maximum 60 de zile este nevoit sa remedieze pro­ble­mele.
 
O alta noutate pe care o aduc aceste echipamente consta in faptul ca operatorii economici nu vor mai avea grija trimiterii rapoartelor fiscale zilnice catre autoritatea fiscala, deoarece aceasta operatiune va fi realizata automat.

Datorita componentelor electronice suplimentare incorporate in dispozitiv, costul pentru o casa de marcat electronica cel mai probabil va creste.

Comercializarea de echipamente fiscale omologate

Orice casa de marcat utilizata trebuie sa fie omologata si achizitionata doar de la distribuitori autorizati sau unitati autorizate ale acestora. Din 2018, Optimall isi propune sa comercializeze aparate de marcat fiscale electronice dotate cu jurnal electronic, care pot fi utilizate pentru orice fel de afacere, de la firme de productie si distributie, pana la supermarketuri, farmacii, cabinete medicale sau saloane de infrumusetare.