Ce este un sistem Business Intelligence (BI)?

Sistemele de Business Intelligence (BI) sunt sisteme informatice complex de analiza a datelor si de prezentare a informatiilor astfel incat sa le permita directorilor de companii, managerilor si altor utilizatori finali sa ia decizii de afaceri mult mai bine informate. BI cuprinde o mare varietate de instrumente, aplicatii si metodologii care permit organizatiilor sa colecteze date din sisteme interne si surse externe, sa le pregateasca pentru analiza, sa dezvolte si sa execute interogari a datelor, urmand sa creeze rapoarte, vizualizari de date si dashboarduri pentru a pune rezultatele analizelorla la dispozitia factorilor de decizie din corporatii, precum si angajatilor operationali.

Sistemele Business Intelligence (BI) cuprind cele mai noi si performante tehnologii suport pentru procesul decizional si acopera toate resursele informationale necesare fundamentarii deciziilor, nu numai cele continute in cadrul depozitelor de date. Datele BI pot include informatii istorice, precum si date noi colectate de la sistemele sursa in momentul in care acestea sunt generate, permitand astfel analizei BI sa sustina atat procese strategice, cat si tactice de luare a deciziilor.

Business Intelligence combina un set larg de aplicatii de analiza a datelor, precum analiza ad-hoc, instrumente de interogare si raportare, procesarea analitica online (OLAP), mobile BI, BI in timp real, BI operational, BI cloud si software as a service sau BI colaborativ. Tehnologia BI include, de asemenea, software de vizualizare a datelor pentru proiectarea diagramelor si a altor infografice, precum si instrumente pentru construirea tablourilor de bord BI si a scorecardurilor de performanta care afiseaza date privind indicatorii de performanta intr-un mod usor de inteles. Nu lipsesc nici sistemele de previzionare si alertare.


Pricipalele obiectivele ale unui sistem BI sunt:

  • Colectarea si analiza unui volum foarte mare de date si informatii extrase fie din bazele de date operationale, fie din depozitele de date ale organizatiei;
  • Obtinerea de previziuni cu privire la indicatorii strategici ai organizatiei;
  • Combinarea proceselor de managementul cunostintelor cu procesele decizionale;
  • Exploatarea tehnologiilor suport pentru procesul decizional cu scopul obtinerii unor informatii complexe, competitive si de actualitate destinate managerilor.


Ce beneficiile aduce companiei tale un program de Business Intelligence?

  • Accelerarea si imbunatatirea procesului de luare a deciziilor;
  • Monitorizarea propriei companii (date economice, performanta angajatilor, etc.)
  • Optimizarea proceselor interne ale businessului;
  • Cresterea eficientei operationale;
  • Atragerea de noi venituri;
  • Obtinerea de avantaje competitive fata de concurenti;
  • O mai buna cunoastere a clientilor si imbunatatirea serviciilor destinate acestora;
  • Identificarea tendintelor pietei si anticiparea schimbarilor si a impactului acestora.
Initial, instrumentele BI au fost utilizate in principal de catre analistii de date si alti profesionisti IT care au efectuat analize si au produs rapoarte pentru oamenii de afaceri. Insa, din ce in ce mai mult, in ultimii ani serviciile de BI au fost gandite pentru afacerile mici si mijlocii, iar directorii comoaniilor si angajatii folosesc ei insisi software-ul BI datorita dezvoltarii a Self-Service BI.


Cui este destinat sistemul BI?

In principiu solutiile de BI se adreseaza oricarui membru al unei companii! Dupa cum am mentionat, sistemele BI filtreaza informatia si o prezinta in mod personalizat celui care are nevoie de ea. Principiul este simplu: fiecare angajat ar trebui sa aiba acces controlat exclusiv la informatia de care are nevoie pentru a-l ajuta in momentul in care are nevoie. Iata cateva exemple:

Cui se adreseaza sistemul BI?
Directorul sau managerul general poate avea pe ecran un dashboard cu indicatorii cei mai importanti ai afacerii pe care o conduce (indicatori de performanta, cifra vanzarilor, indicele de satisfactie al clientilor etc.).
Contabilul poate realiza diverse analize financiare si statistici in baza datelor economice.
Specialistul de marketing poate extrage date utile pentru noile campanii de marketing din analizele despre clienti, preferinte ale acestora, tendintele pietei, etc.
Un profesionist de pe sales poate sa monitorizeze care produse sunt mai vandute, cui, in ce locatii si in ce perioada, poate sa analizeze comportamentul consumatorului petru a veni cu oferte personalizate.
Seful unei echipe de programatori poate urmari productivitatea echipei sau calitatea codului produs de programatori.
Angajatii unui call center pot urmari cat de satisfacuti sunt clientii lor, performante individuale versus targetul setat, timpii petrecuti in convorbire.

Inevitabil va aparea intrebarea: Sunt persoanele care trebuie sa foloseasca informatia pregatite pentru asa ceva? Dar cele care trebuie sa furnizeze informatia? Trebuie tinut minte ca, pana la urma, un sistem IT este doar un element ajutator, iar oamenii sunt cei care deseori produc sau consuma informatia.

Iata o prezentare a solutiei noastre de Business Intelligence - Optimall BI!